design
Vad säger en färg?
Rött är sött, grönt är skönt och blått är flott. Vad säger egentligen en färg om ditt varumärke? Stämmer de gamla rimmen och vad spelar det egentligen för roll? Det handlar den här artikeln om.
Jag har intresserat mig för färg ända sedan jag läste en Bamse-tidning när jag var liten. I den skulle man lista ut vilken färg det blev när man blandade två andra. Det visade sig att jag både gillade Bamse och var rätt bra på att blanda färger, tyckte i alla fall mamma. Nu förtiden handlar det sällan om vilken färg det blir när man blandar, nu handlar det mer om att välja en färg för att förstärka en känsla.
Självklart krävs det mer än en färg för att förmedla en känsla för ett varumärke. Att välja färger som anses exklusiva och samtidigt använda Comic Sans som typsnitt och lägga in en hög emojis i texterna kommer inte resultera i en exklusiv känsla. Det är helhetsintrycket som gäller, men med rätt val av färg är man en bra bit på väg.
Innan vi går för långt måste jag också passa på att lägga in en “disclamer” för det är inte säkert att du får samma känslor som jag beskriver. Det kan ju vara så att du snubblade över en blå vattenkanna och bröt benet när du var liten och därför ser blått som en varningsfärg. Eller att du tycker att blått ser billigt ut eftersom du handlade “Blåvitt-produkter” på Konsum som barn. Med andra ord håller du kanske inte med i beskrivningarna men många kommer göra det och det är det som är poängen, många kommer hålla med.
Fördomar, nedärvd betydelse och historiska uppfattningar
Jag tror att det är möjligt att få vilken färg som helst att “jobba” för en. Det beror bara på hur man gör. Men ändå har vi vissa föreställningar om färger och vilka signaler de ger som är mer eller mindre vedertagna. Jag tänkte lista några exempel. Vad jag inte kommer göra är att förklara var dessa uppfattningar kommer ifrån, det får forskare och mer pålästa personer ta hand om.
Rött
Då tänker många på passion men också fara. Det är en signalfärg som säger passa dig men också se hit! Den kan signalera låga priser lika bra som något tryggt och pålitligt. Den används av både lågprisbutiker och säkerhetsföretag.
Grönt
Det signalerar nytt, vår, sommar och natur. Inte konstigt att det är en vanligt färg för företag som vill ha en miljövänlig profil. En mörkare och något nedtonad grön färg ger också en “klassisk” känsla. En känsla av kultur och historia.
Blått
Nu känner vi oss lugna och trygga. Man får en känsla av pålitlighet. Konstigt nog kan det även frambringa en känsla av lekfullhet och nästan barnslighet när tonerna blir ljusare.
Gult
Vem blir inte glad av en klar gul färg? Man kanske tänker på solen i en glad barnteckning eller blommorna på ängen. Associationerna går lätt till kreativitet och optimism. Men gå inte för långt åt det röda för då kan det upplevas som en varning.
Rosa
Tjejfärgen över alla tror jag tyvärr många tycker. För att slänga in ytterligare en fördom kan det tänkas att den inställningen främst finns i äldre företag med äldre män i företagsledningen, vad vet jag… Annars anses rosa vara en lekfull men även lugnande färg. Helt klart en färg att ta en extra titt på för konkurrensen här är inte stenhård.
Lila
Här har vi en spännande färg. Den kan uppfattas som mystisk och spirituell. På samma sätt som grönt lutar känslorna mer åt det lekfulla och positiva i ljusa färger och åt det klassiska i mörkare toner. Det sägs att vissa blir nedstämda av lila i mörkare toner så det kan vara en anledning att vara försiktig.
Vitt och svart
Här är ju inte alla överens om att dessa ens är “färger”. Men om vi säger såhär, att allt som är ett pigment tryckt på till exempel ett papper kan anses vara en färg. Eller så kan man säga att färg enbart är våglängden på ljuset som reflekteras av ytan. I det fallet är svart avsaknad av reflekterat ljus och vitt reflekterar samtliga våglängder. Alltså svart, inga färger. Vitt, alla färger.
Om det här intresserar dig föreslår jag en Googling i ämnet, det kan nog sysselsätta dig i ett flertal timmar.
Hur det är med allt detta hör inte riktigt hit men är i min mening jätteintressant. Om vi istället säger att de är färger kan man säga att vitt står för rent, nytt och fräscht. Svart kan man ju tycka att den är lite tung, kanske även för vissa lite deprimerande men ska man vara ärlig så är det kanske den lättaste färgen att jobba med. I princip alla färger passar bra med svart, se bara till att kontrasten blir bra.
Sammanfattning
Jag skulle vilja hävda att i de flesta falla kan man få färgerna att reflektera det man vill, eftersom allt handlar om det sammanlagda intrycket. Det kommer spela roll vad företaget heter, sysslar med och hur man utrycker sig. Det kommer inte räcka med att du använder en blå färg för att uppfattas som seriös och trovärdig, hela din profil måste jobba mot samma mål för att det ska fungera. På samma sätt kan man med ihärdigt arbete ta en färg och jobba fram en ny betydelse. I alla fall för sina kunder. Om du vill sälja billiga/prisvärda produkter måste du inte vara “extraprisröd”, om du håller på med miljövänliga produkter måste du inte vara grön. Men det kan underlätta.
Just färger brukar vara en stor del i en grafisk profil, är du ute efter en grafisk profil kan jag hjälpa dig. Läs mer om det här.
Gillade du den här artikeln?
I så fall kanske du gillar andra artiklar jag har skrivit, ta en titt vetja.