logotyp

Logotypen, varumärkets hjärta.

Din logotyp kommer bestämma väldigt mycket i din kommunikation. Den ligger i många fall till grund för färgerna i din grafiska profil, ofta också vilka typsnitt du kommer att använda. Vad den definitivt gör är att skapa igenkännande, den kan hjälpa dina befintliga kunder att komma ihåg dig och öppna ögonen för nya.

När du beställer en logotyp från Pivemo får du alltid med en enkel grafisk profil som gör det lättare att använda den på ett konsekvent och effektivt sätt. Läs mer om grafiska profiler.

Designen

När det kommer till design finns det mycket att ta hänsyn till. Några exempel är:

  • Vad gör ditt företag?
  • Vilken är din målgrupp?
  • Hur säljer du dina produkter eller tjänster?

Genom att göra en noggrann undersökning av ditt företag och din målgrupp kommer man att kunna fatta bättre beslut för hur din nya logotyp ska designas. Med en bra grund blir det lättare att vara konsekvent, då blir det lättare för dina kunder att komma ihåg dig.

Färgerna

Vilken är din favoritfärg? Ska vi använda den i din logotyp eller ska vi låta “best practice” och förutbestämda mönster välja? Oavsett vilken väg vi går är det viktigt att färgerna vi väljer för din logotyp är något man kan jobba vidare med i ditt varumärkes grafiska identitet.

Det är klokt att inte sätt slumpen i förarsätet, därför bör man alltid göra väl avvägda beslut när det kommer till färger.

Hur går det till?

Jag tycker att din logotyp är värd mer än att skapas inom givna ramar i en process. Därför har jag inte satt upp någon förutbestämd process för hur arbetet kommer att gå till. Det jag alltid behöver veta är vad ditt företag heter, vad det gör, vilken din målgrupp är och i vilket sammanhang din logotyp mest kommer att användas.

Genom att ge mig så mycket information som möjligt ger du mig möjligheten att skapa en slagkraftig logotyp som håller i flera år framöver.