logotyp

Jumkils IFs nya logotyp

Med stor glädje åtog jag mig uppdraget att skapa Jumkils IFs nya logotyp. Jumkils IF är nämligen den lokala idrottsföreningen som mina barn tränar fotboll med. Dessutom är det föreningen som anordnar midsommarfirandet, påskdiscot, spökvandringen vid halloween, håller utegymmet och fotbollsplan i skick, ser till att elljusspåret är framkomligt, hjälper pensionärer att komma ut på promenader och mycket, mycket mer. Följaktligen är den en bärande kraft för hela vårt lokala samhälle.

Föreningen startade redan 1938, vilket innebär att anorna går långt bak i tiden. Jumkil i sig är förstås äldre än så. Här pratar vi dokumenterade anor från 1300-talet.

Den gamla loggan

Jumkils gamla logotyp.

Man kan inte prata om den nya logotypen utan att först ta upp den gamla. Jag gillade den gamla, det gjorde jag verkligen. Problemet var emellertid att den var alldeles för otydlig. Den var illustrerad på en lite för detaljerad sköld, och den hade en outline på texten i ett försök att göra den tydligare mot bakgrunden. Därtill hade den en söt blomma med alldeles för mycket detaljer. Sammantaget gjorde allt detta den svår att tyda, speciellt på fotbollströjorna.

Till dess försvar kan man säga att den innehöll allt det som en bra föreningslogotyp bör innehålla: En sköld för att visa styrka, samhörighet och tradition, blomman som en symbol för orten, den gröna färgen som signalerar hälsa, kraft och natur, samt ett årtal som tydligt visar på stabilitet. Alltså en logotyp som har alla de rätta inslagen.

Problemet var trots allt att allt ovanstående gjorde den otydlig och svårläst. Det ville styrelsen rätta till, och det var precis där jag kom in i bilden.

Den nya loggan

Jumkils nya logotyp.

Det är lätt hänt att man som grafiker vill sätta sin egen prägel på sin design. Man försöker vara smart med symboliken, men kanske tappar då respekten för historien och trampar lätt på folks tår när man renodlar och minimerar.

Exemplen på misslyckade uppdateringar av logotyper är många, särskilt när det gäller idrottsföreningar.

Målet med nya logotypen

I framtagandet av den här logotypen var målet främst att göra den lättare att läsa. Föreningen ville slippa frågan från motståndarlagen om vad det står på skölden.

Arbetet

Självklart gjorde jag massor av skisser. Jag gjorde närmare 20 olika varianter. De flesta var visserligen mindre iterationer på samma grund, men jag utforskade ändå 6-7 olika spår.

Det första förslaget jag presenterade innehöll samtliga element från originallogotypen: det vill säga sköld, blomma, årtal och färg. Som jag förklarade tidigare så gillade jag blomman, även om den inte har någon direkt koppling till idrott. Hur den är relevant för logotypen vet bara vi som bor i krokarna av Jumkil i Uppsala.

För att inte göra inlägget allt för långt kan vi säga att Linne, alltså Carl von Linne, gillade blomman och döpte den efter sig själv. Han brukade också “hänga” i våra kvarter när det begav sig. Det är vår koppling till just den blomman. Detta är dock inte jättetydligt för den som inte känner till blomman eller vet om att Linne brukade knalla runt i skogarna här omkring. Betydelsen från mitt perspektiv är ändå att skapa gemenskap, och därför tycker jag att blomman skulle kunna vara en kraft för just detta, oavsett om utomstående ser kopplingen eller inte. För gemenskapen gäller ju egentligen bara “oss”.

Föreningens styrelse ville se ett till förslag, denna gång utan blomma. Eftersom jag redan hade utforskat flera spår där blomman inte var med, kunde jag snabbt leverera ett nytt förslag. Till en början tyckte jag att det var lite tråkigt att slopa blomman. Den hade ju hängt med så länge, och i mitt förslag tog den inte fokus från texten. Men efter några dagar kunde jag ändå hålla med: kopplingen är inte stark nog, för få utomstående ser den, och för oss är den inte stark nog. Slutsatsen blev alltså att den är inte relevant.

Självklart tittar man på trender när man designar. Just vad gäller logotyper har trenden sedan många år tillbaka varit att just renodla och skala ner… åtminstone tills för ett par år sedan. Då var det många företag som återgick till gamla, mer detaljrika designer. Detta gäller såklart främst företag med “anor”, och det gäller också till största del företag/varumärken i modebranschen.

Slutsatser

Jumkils IF kanske hittar tillbaka till blomman i framtiden, även om det inte är troligt. Min förhoppning är att den här logotypen får hänga med i många år framöver. Jag är nämligen ett stort fan av kontinuitet, speciellt vad gäller logotyper och grafiska profiler.

Vill du ha hjälp med din logotyp eller grafiska profil? Låt mig hjälpa ditt företag.

Andra jobb jag har utfört

Gillar du det jag gjorde för Jumkils IF? Då kanske du vill se mer av vad jag har gjort för mina kunder, det kan du göra nedanför.

Red Dot Design Award-vinnare

Läs mer
Webbsidan Brain products

Brain Products nya webbsida

Läs mer
Spelet Tudtam Dark

Tudtam Dark

Läs mer
En samling illustrationer till Human Care

Illustrationer till Human Care

Läs mer
Bilden visat två Roll-up för 1080 Motion

Roll-up för 1080 Motion

Läs mer
Idrottsreklam för hall i Västerås för 1080 Motion

Arenaskylt till 1080 Motion

Läs mer
Bilden visar Monderbakgrund och småbord i en monter för Human Care

Bakgrund till mässmonter

Läs mer
Bilden visar hur hemsidan för Tudtam ser ut på en bärbar dator, på bordet står en kaffekopp med Pivemo-logo

Webbsida för spelet Tudtam!

Läs mer

Tudtam 2

Läs mer